”Legion” Review: Season 3 Takes an Exciting Approach to Time Travel, Even If It Gets a Bit Lost

Suzanne Tenner/FX

”Legion”, som så mycket av skaparen Noah Hawleys arbete, trivs när den använder sig av korta berättelser för att koppla samman punkterna i en större bild. Oavsett om det är ett fristående avsnitt för att fördjupa en karaktärs bakgrundshistoria eller ett Jon Hamm-berättat riff om hur vanföreställningar kan manifesteras i någons sinne, är FX-dramat som byggts upp från sidorna i Marvels serietidningar så ambitiöst att dessa påverkande engångssegment kan vara mer tillfredsställande än den förbryllande seriella berättelsen som de hjälper till att driva. Det är därför säsongspremiärerna och finalerna ofta är så magnifika – de är i sig själva mer kompletta delar än det som finns däremellan.

Säsong 3 kopplas samman i omgångar, med de mest fängslande ögonblicken som anländer i det första och sjätte avsnittet via dessa förtrollande avbrott från den huvudsakliga, pågående berättelsen. Det som finns däremellan är rörigt, framhävt av den spektakulära produktionsdesign, regi och redigering som har hjälpt ”Legion” att sticka ut varje säsong. Men om du har omfamnat detta svarta får i Marvel-universumet hittills – en serie som startades när Fox var sitt eget herravälde och som nu slussas ut genom dörren efter Disneys förvärv – så borde du hitta mycket att tugga på inom teman, idéer och individer. Även om den är bättre på att beskriva karaktärernas motivationer och förmedla perspektiv vet du om du är redo för mer ”Legion” vid det här laget – säsong 3 är fortfarande samma serie som den varit och fortfarande olik allt annat där ute.

För att börja de sista åtta avsnitten är David (Dan Stevens) den onda killen. Han är i princip en hippiekultledare som ser till att hans ”barn” förblir troende genom att hjärntvätta dem med lycka. Ja, David har fortfarande illusionen att han gör det rätta, även när han tvingar människor att se saker och ting på sitt sätt – han är telekinetisk, telepatisk och kan manipulera vemsomhelst till att tänka så som han vill att de ska tänka. Men han lurar också i skuggorna i början av säsongen; han gömmer sig för The Forces of Division och sörjer och rasar mot förlusten av sin älskade Syd (Rachel Keller).

Populär på IndieWire

Det finns ingen tvetydighet om Davids status nu. Det finns inga försök att få dig att sympatisera med hans situation, och integrationen av tidsresor används tack och lov inte för att gå tillbaka och radera hans värsta misstag (liksom seriens): när David våldtog Syd i slutet av förra säsongen. Det hände, och ”Legion” försöker inte låtsas att det inte gjorde det – tidsresor existerar inte i den verkliga världen. Istället väljer Hawley och hans författarteam att ägna mer tid åt Syds perspektiv, samt två andra integrerade kvinnor: Kerry (Amber Midthunder) och Switch (Lauren Tsai), nykomlingen i rollistan som kan resa i tiden.

Lauren Tsai i ”Legion”

Suzanne Tenner/FX

Hennes introduktion, tillsammans med tidsresornas intriger, hanteras vackert. I öppningsavsnittet skickas Switch på ett ”Matrix”-liknande sökande ner i ett utomvärldsligt kaninhål, där han följer en gul buss (som egentligen är röd) och kryper genom genomskinliga tunnlar som korsar byggnader och tornar upp sig över gatorna, utan att någon utanför kan se dem. Syds tid kommer mycket senare, och att säga mer skulle vara ett brott mot upptäcktens lycka – det är ett fantastiskt avsnitt, ett av seriens bästa, som lyckas införliva alla Hawleys bästa egenskaper: uppfinningsrikedom, frågor om moral och en oväntad explosion av skoj.

”Legion”, som inleddes med en spännande dansscen, gled bort från sådana glada mellanspel när den följde David ner i sitt mörka, skurka hål. Men även om säsong 3 fortfarande är mycket allvarlig – när Davids personliga strävanden hotar att göra slut på världen och Divisionens styrkor rusar för att stoppa det ostoppbara – får den utrymme för några alldeles för korta bitar av ren underhållning, vare sig det är nära slutet av Syds nästan fristående avsnitt eller en inledande actionscen som inleder den föregående timmen.

Även dess introduktion av tidsresor sker med en uppfinningsrik, karaktärsbyggande leveransanordning, och Hawley lyckas undvika ”Looper”-paradoxen att överförklara hur det omöjliga blir möjligt i den här världen. Den är mycket mer intresserad av vad dess existens gör med karaktärerna. Om du kunde resa i tiden och rätta till alla dina misstag, skulle du då vara orolig för att göra dem överhuvudtaget? Och skulle det kunna förändra vem du är?

Det är ett spännande tillvägagångssätt som håller fokus på David, Syd och resten av de människor som befolkar ”Legion”. Alla får inte en rättvis chans – med undantag för en vändning under de sista två timmarna känns Aubrey Plazas Lenny som en missad möjlighet – men det är inte för att de inte har försökt. Hawleys serie förblir ambitiös ända till slutet, accepterar de brister som följer med så stora drömmar och vågar fortsätta att drömma större. Resultatet är ofullkomligt, men fascinerande i precis tillräckligt många scener för att få dig att komma tillbaka för mer. De här korta berättelserna blir till något, och även om ”Legion” inte är summan av sina delar är några av dessa delar spektakulära i sig själva.

Grade: B

”Legion” säsong 3 har premiär måndagen den 24 juni kl. 22.00 ET på FX.

Lämna ett svar