Nvidia GeForce Experience Review

Oavsett om du lyckades få tag på en svårfångad 3080 eller om du fortfarande har en 1060, förlitar sig miljontals datorspelare på Nvidias grafikkort för att leverera underbara bilder med hög bildfrekvens. Om du är en av dem kan du också njuta av Nvidia GeForce Experience, en uppsättning kostnadsfria verktyg som är utformade för att förbättra din PC-spelupplevelse på många olika sätt. Även om programvaran ger en del praktiska fördelar finns det inte mycket här som verkligen är nödvändigt eller som PC-spelare inte lätt kan hitta någon annanstans.

Kom igång med Nvidia GeForce Experience

Om du har en PC med ett Nvidia-grafikkort kan du ladda ner GeForce Experience gratis från Nvidias webbplats. Du behöver bara skapa ett konto och logga in.

Programmet söker först igenom datorn efter kompatibla spel. GeForce Experience stöder inte alla PC-spel och alla spel stöder inte alla funktioner, men programmet stöder de senaste, större utgåvorna. Du bör kontrollera webbplatsen för uppdateringar när nya spel läggs till. Mellan början och slutet av min testning kom det oroliga Marvel’s Avengers med på listan.

Du anger vilka mappar GeForce Experience ska söka igenom när den letar efter spel. Programmet fungerar i alla spelbutiker för PC-spel. Mitt bibliotek innehåller Brawlhalla från Steam, Maneater från Epic Games Store, Apex Legends från Origin och till och med StarCraft II från Battle.net. Observera att spelen måste laddas ner och installeras, inte bara köpas. Vissa av mina nedladdningar dök inte heller upp oavsett hur många extra mappar jag skannade, trots att de fanns med på listan över kompatibla spel. När jag bläddrade igenom forum såg jag att vissa användare var tvungna att byta namn på filer för att få spel som Mafia III: Definitive Edition att dyka upp.

Samma produkter

Nvidia GeForce RTX 3080 Founders Edition

Nvidia GeForce Now

Du kan använda vissa grundläggande funktioner, t.ex. ta platta skärmdumpar, övervaka bildfrekvenser och spela in och sända video – även med spel som inte har officiellt stöd. Det är bara att aktivera överlagret medan du spelar.

Förbättra prestanda

Nvidia vet bäst hur man får ut det mesta av sin hårdvara. För att testa programvarans optimeringsfördelar plockade jag fram en fem år gammal bärbar dator för spel med en GeForce GTX 850M GPU. Du kan enkelt se datorns specifikationer direkt i appen.

Du kan ladda ner de senaste drivrutinerna för att förbereda din maskin för kommande spel genom att öka prestandan och åtgärda buggar. För befintliga spel visar GeForce Experience den inställningslista som du för närvarande använder och låter dig optimera den genom att bara klicka på en ikon. På en bärbar dator kan du ändra batteriinställningarna om du är ansluten eller försöker förlänga batteritiden. Beroende på din hårdvara kan du prioritera tyst fläkthastighet. Du kan också se om din dator helt enkelt inte kan köra ett spel alls. Min gamla bärbara dator är definitivt inte redo för virtuell verklighet.

Samtidigt som det är trevligt att ha den här informationen (för vissa spel) på ett och samma ställe, fann jag ändå att jag ville pilla med inställningarna även efter att ha ”optimerat” dem. Det kan vara mer ett problem med mig än med programvaran, men jag misstänker att många andra PC-spelare kommer att bete sig på samma sätt. Du bör också veta om din rigg matchar de minsta specifikationerna innan du köper ett spel, inte efteråt. Mer användbart är prestandaöverlägget som visar data om bildfrekvens under spelandet. Steam har också en bildfrekvensräknare.

Skojiga funktioner

Samtidigt som Nvidia GeForce Experience optimerar prestandan erbjuder Nvidia GeForce Experience en mängd nya roliga och funkiga sätt för dig att njuta av dina nyoptimerade PC-spel. Många spel och spelkonsoler låter dig nu ta skärmdumpar i spelet, men med Nvidias Ansel-fotoläge kan du ta högupplösta 360-graders HDR-skärmdumpar i spelet. Med Ansel kan du tillämpa visuella filter för att ändra bildens stämning. Med Freestyle, en annan GeForce Experience-funktion, kan du tillämpa visuella filter i ett spel medan det pågår. Jag använde ett svartvitt filter med en repad filmeffekt för att förvandla Maneaters hajslakt till ännu mer av en 1970-tals kopia av Jaws. Lyckligtvis skadade inte denna efterbehandlingseffekt prestandan under mina tester.

ShadowPlay erbjuder flera sätt att spela in dina spelsessioner. Du kan helt enkelt spela in på obestämd tid, eller så kan du aktivera Instant Replay för att alltid spara de sista sekunderna eller minuterna. Du kan justera tidsramen tillsammans med bildfrekvens och upplösning. Xbox PC-appen har liknande funktioner för spel-DVR. ShadowPlay Highlights, en intelligent inspelningsfunktion som påminner om Overwatch Play of the Game, ska enligt uppgift spela in de mest spännande ögonblicken automatiskt. Dina resultat kan variera.

GeForce Experience låter dig livestreama till Facebook, Twitch och YouTube. Med det sagt tyckte jag inte att det var bekvämare att använda det än att bara gå direkt till dessa tjänster och använda deras medföljande verktyg.

Du kan använda GeForce Experience för att lokalt spela dina PC-spel på din TV via GameStream, men du behöver en Nvidia Shield TV eller en Shield-surfplatta. Tidigare sålde Valve Steam Link-hårdvara för att strömma PC-spel till din TV, men nu hanteras detta via en mobilapp. Samma sak gäller för PlayStation-appen Remote Play. En generös förklaring kan vara att Nvidia måste använda sin egen hårdvara för att minska latenstiden, men den här funktionen skulle vara mer användbar utan det extra hårdvarukravet. Observera också att GeForce Experience skiljer sig från GeForce Now, Nvidias utmärkta prenumerationstjänst för att spela PC-spel via molnet.

Dessa är GeForce Experience:s nuvarande funktioner, men det kan förändras i framtiden. För att få en smygtitt kan du välja att delta i dess experimentella funktioner. Den senaste uppdateringen lägger till exempel till ännu mer prestandadata till överlagringen, till exempel GPU-temperatur och CPU-utnyttjande. Även om du redan kan se den här informationen i Windows 10:s Aktivitetshanteraren är det trevligt att enkelt se den mitt i ett spel. Läs också våra tips om Nvidia GeForce Experience om hur du får ut det mesta av programvaran.

Experience Nvidia?

Nvidia GeForce Experience är i huvudsak ett verktyg för inställning av PC-spel med fokus på PC-spel, och som många andra inställningsverktyg har det nu blivit lite överflödigt. Många av dess funktioner finns redan inbyggda i de spel, butiker och streamingtjänster som det interagerar med. Med det sagt är dess prestandadata alltför användbara och dess inspelningsfunktionalitet alltför smart för att man ska kunna avfärda det som bloatware. Framtida experimentella funktioner kan öka dess attraktionskraft ännu mer, men känn dig inte tvingad att ladda ner GeForce Experience på en gång – även om du får tag på ett hett, nytt Nvidia-kort.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.