Bästa studenttrumpeterna recensioner

Om alla trumpeter på marknaden utgör studenttrumpeterna en viktig del av urvalet. De är nödvändiga för nya spelare för att lära sig grundläggande färdigheter.

Studenttrumpeter är nödvändiga för amatörspelare. De är ett steg under intermediära trumpeter, och de gör det möjligt för nya spelare att komma igång med att anpassa sig till och lära sig om instrumentet.

Fördelen med den här klassen är att de flesta nybörjartrumpeter är mycket billiga, så de pengar som spenderas blir inte en alltför stor börda om eleven plötsligt skulle tappa intresset. Många märken tillverkar trumpeter för nybörjare, men vissa tillverkar modeller av exceptionell kvalitet även för sin klass.

Även om dessa trumpeter är begränsade i funktioner och låga i pris är det viktigt att söka efter de som ger högkvalitativa komponenter och spelbarhet.

Söker du en lärare?
Vill du få lektioner i bekvämligheten av ditt eget hem? Kolla in kursen Lär dig spela trumpet: Beginner to Pro Made the Easy Way* på Udemy om du är nybörjare, eller Master Trumpet Playing* om du är en avancerad spelare som försöker bli bättre!

Innehållsförteckning

Vårt urval av de 5 bästa studenttrumpeterna

Etude ETR-100 Series

Etude ETR-100* är lika hållbar som några av de mest avancerade trumpeterna tack vare att den är byggd av kvalitetsmaterial. Nya och unga trumpetspelare är kanske inte lika ansvarsfulla när det gäller att hålla reda på och rengöra sina instrument, och ETR-100 byggdes med detta i åtanke. Trumpetens kropp kan motstå korrosion även när den inte rengörs under långa perioder i sträck.

Dess konstruktion är också tänkt att underlätta spelandet för yngre spelare med små händer, och detta är mycket viktigt för att lätt kunna utveckla färdigheter. Den har en första ventils tummsadel med en justerbar tredje ventils fingerring.

Dess stora borrning är till hjälp för nya spelare eftersom den hjälper dem att bilda toner exakt och enkelt, och dess blypipa gör projicering nästan utan ansträngning. ETR-100 levereras med en hård helvetesväska för att skydda den när den förvaras eller transporteras.

Kontrollera priset på Amazon.com*
Kontrollera priset på Thomann.de* (för Europa)

Allora AATR-101

AATR-101* är en prisvärd modell som är lätt att spela och har många egenskaper som normalt finns på dyrare modeller. Den är idealisk för nybörjare eftersom den också gör inlärningen mycket enklare. Den här modellen spelar bra så fort den tas ut ur lådan, och den skapar ett klart och ljust ljud i hela sitt omfång. Den har en stor borrning som gör det enklare att spela, och den har ett blyrör av röd mässing som ger en stabil och varm ton.

Söker du en lärare?
Vill du få lektioner i ditt eget hem? Kolla in kursen Lär dig spela trumpet: Beginner to Pro Made the Easy Way* på Udemy om du är nybörjare, eller Master Trumpet Playing* om du är en avancerad spelare som försöker bli bättre!

AATR-101 har en första ventils tummarsadel utöver en tredje ventils fingerring för att ge ett bättre grepp för nya trumpetare. Dess Monelventiler erbjuder stor motståndskraft mot korrosion, och dess röda mässingsdetaljer gör den till en vacker trumpet bara genom att titta på den. Den här modellen levereras med ett 7C munstycke och ett gjutet skyddsfodral. Den finns i en rosé-, mässing-, nickel- eller silverfinish.

Kontrollera priset på Amazon.com*

Getzen 390 Series

Getzen-modeller är några av de bästa studenttrumpeterna som man kan köpa för pengar, och de i 300-serien är kända för att vara otroliga trumpeter för nya spelare. De är dyrare än många andra nybörjarmodeller, men de ger prestanda som backar upp sina prislappar.

Modellerna i Getzen 300-serien är mycket bättre när det gäller kvalitet jämfört med de flesta trumpeter som av många anses vara studentmodeller. Dessa går utöver behoven hos den nya spelaren, men de bör ändå betraktas som mindre avancerade jämfört med trumpeter på professionell nivå.

Särskilt 390-modellen är lätt att lära sig med, hållbar och lyhörd. Den friblåsande trumpeten har flytande ventiler och bra greppkontroll. Den har sömlösa handspunna klockor med dess glidrör, kolvar och munrör tillverkade av nysilver som motstår korrosion.

Kontrollera priset på Amazon.com*

LJ Hutchen Bb-trumpet

LJ Hutchen-instrument tillverkas av de bästa materialen innan de utsätts för omfattande tester för att se till att endast trumpeter av bästa kvalitet finns till försäljning. Deras trumpeter gör det möjligt för musiker i utveckling att förbättra sina färdigheter utan att behöva genomgå de frustrationer som följer med dåligt utformade trumpeter.

Bb studenttrumpet från LJ Hutchen är en toppsäljande trumpet. Den har samma storlek på klockan och borrningen som professionella instrument, vilket ger ett fantastiskt ljud, resonans och intonation. Dess stagade stämskena upprätthåller inriktningen medan dess ventiler i rostfritt stål hjälper till att förhindra korrosion och möjliggör konsekvent spel. Dess ventiler erbjuder smidig aktion med exceptionell ton som är särskilt fördelaktig för nybörjarspelare.

Bb-studenttrumpeten har ett blyrör och en klocka i rosé mässing som förstärker dess klara ton. Den har en klar lackfinish och levereras med ventilolja och ett plyschfodrat hårdskaligt fodral.

Kontrollera priset på Amazon.com*

Yamaha YTR-2335

Kontrollera priset på Amazon.com*
Kontrollera priset på Thomann.de* (för EU)

Den YTR-2335 anses av vissa vara den bästa trumpeten för nybörjare, eftersom den erbjuder många funktioner som endast finns på professionella modeller. Den är välkänd för sin exceptionella ljudkvalitet och konsistens, och dess kvalitet konkurrerar med de avancerade trumpeterna. Den här trumpeten producerar ett ljust ljud som behåller sin ton över hela sitt omfång samtidigt som den är lätt att blåsa.

Den otroliga ljudkvaliteten kan tillskrivas dess klock- och borrstorlek. Det slitstarka instrumentet har också fritt flödande ventiler som förblir mjuka även när de inte underhålls av ägaren. YTR-2335 har en första ventils glidande tumhake som ger bättre intonation och tryckformade runda rör som skapar bättre luftflöde genom att minska turbulensen.

Trumpeten är tillverkad för att förhindra luftläckage, och den sömlösa klockan underlättar jämna vibrationer. Som den bästa studenttrumpeten från en välkänd instrumenttillverkare misslyckas den här trumpeten aldrig med att imponera på även erfarna spelare.

Hur är studenttrumpeter annorlunda?

Studenttrumpeter är en av tre klasser eller typer av trumpeter när de delas upp efter färdighetsnivå. Nybörjartrumpeter har tydliga egenskaper som skiljer dem från andra mer avancerade typer. Studentmodeller är gjorda för att ta hand om de mest grundläggande behoven hos nya eller unga trumpetare.

De är i allmänhet lätta att kontrollera och byggda för att vara ganska tåliga på grund av att många spelare som använder sig av nybörjartrumpeter fortfarande är unga, och de har ofta sina instrument i situationer som kan leda till fall och stötar.

Nybörjare bör använda standardtrumpeter i B-dur, och de kan uppgradera till andra specifika tonarter när de ökar sina färdigheter. Studenttrumpeter kan bara rymma spelaren en viss tid innan de behöver uppgradera till mellanstadie- eller proffsmodeller.

Studenttrumpeter är ofta massproducerade och skapas maskinellt (även om vissa märken erbjuder handgjorda nybörjarmodeller), och det innebär att tillverkningsprocessen är mindre exakt för att minska produktionskostnaderna. Fördelen med denna process och med elevtrumpetmodeller är att detta också sänker priset på varje modell.

Däremot tillverkas trumpeter på professionell nivå i mindre kvantiteter. De tenderar att ha specialiserade komponenter där många av dem tillverkas eller smälts för hand.

Vad ska du leta efter i en trumpet för en student?

När det är dags att hitta rätt trumpet, oavsett om det är ditt barn som vill spela i orkester eller en vuxen som vill prova ett nytt musikinstrument, finns det några olika faktorer du bör titta på för att vara säker på att du hittar rätt trumpet. Du kanske tänker att alla trumpeter är likadana, men som med nästan alla instrument på marknaden finns det olika grader och nivåer på trumpeter. Nedan listas några av de viktigaste faktorerna när du ska hitta rätt trumpet till din nya elev.

Hyra vs. köpa

Det första och viktigaste beslutet du kan fatta när det gäller att hitta en trumpet till din elev är om du ska köpa en trumpet eller hyra den. Det finns fördelar med båda.

Hyra – detta är den vanligaste vägen som väljs, eftersom du oftast inte vet om din elev faktiskt kommer att tycka om att spela trumpet. Genom att hyra den, vanligtvis för ett ettårigt arrangemang, ger du din elev en chans att prova trumpeten och se om de tycker om att spela den eller inte. Om de inte gör det, har du inte slösat bort pengarna på att köpa en. De flesta hyrtrumpeter är på elevnivå, men det betyder att du fortfarande måste planera för att köpa en inom en snar framtid om din elev bestämmer sig för att stanna kvar på trumpeten. En hyrtrumpet är en bra lösning för början, men inte en bra lösning på lång sikt, eftersom det kostar cirka 20 dollar i månaden att hyra en trumpet.

Köp – Om du inte är 100 % säker på att din elev kommer att spela trumpet på lång sikt, är detta inte en bra lösning för att skaffa en trumpet för första gången. En trumpet på elevnivå kostar i genomsnitt omkring 700-800 dollar. För att köpa en trumpet på mellannivå ökar kostnaden med 50 % och kommer i genomsnitt att ligga på mellan 1 050 och 1 200 dollar. Om man jämför med en hyrd instrument för det första året finns det ingen jämförelse ur prissynpunkt. Fördelarna är dock att du kan anpassa den till dina behov, och du kan också vanligtvis lämna in den för att få kredit för nästa nivå av trumpet när du behöver den. Även om det finns vissa uthyrningsställen som lägger din hyra mot köpet av en ny trumpet är det inte alltid fallet.

Komponenter i en bra trumpet

Kanske har du inte spelat något instrument i skolan, eller även om du har gjort det, har du kanske inte spelat trumpet. Så när du ska leta efter en ny trumpet på studentnivå, vad ska du då leta efter?

Här är det viktigaste du bör vara medveten om – alla trumpeter bör spelas av någon som vet hur man spelar trumpet innan du går med på att hyra eller köpa. Om butiken eller personen du har att göra med inte tillåter dig att ta ut trumpeten så att någon kan testa den, även med en deposition, bör du vara mycket försiktig och inte lita på instrumentet. Det finns många olika komponenter som gör att trumpeten låter bra, och även om en av dessa är ur funktion, så kommer trumpeten inte att prestera på sin högsta nivå.

Den som spelar trumpet bör hålla utkik efter vissa aspekter, bland annat hur låter C-noten när den spelas? Det finns vissa toner som ska vara lätta att spela, och det kommer de att kunna avgöra ganska lätt. Även de som inte vet så mycket om musik kan se när vissa toner inte låter rätt; en person som har spelat trumpet kommer att kunna se om vissa toner är något platta eller skarpa. Överlag ska tonerna vara mycket flytande och dynamiska och kunna spelas utan oproportionerlig ansträngning.

Observera hur det mekaniskt sätts ihop

Du kanske inte har möjlighet att få instrumentet testat av någon som spelar trumpet, och du kanske inte vet hur en C-not ska låta. Misströsta inte, du kan fortfarande testa trumpeten och se om den är i gott skick. Här är några aspekter som du bör kontrollera med varje trumpet.

Det första du bör kontrollera är ventilerna och området runt dem. Finns det några märken som ser ut som bucklor? Finns det några revor i ventilerna? Hur säkra är ventilerna? Om de rör sig överhuvudtaget, eller om de har några bucklor eller revor i dem, måste du få det åtgärdat innan du tar den.

Andra saker att titta efter är bland annat att se till att alla skjutreglage stängs helt och hållet. Dessutom bör det finnas två olika ringar eller utlösare som hjälper till att justera trumpetens stämning. Din elev måste kunna flytta dessa lätt och effektivt. Det måste också finnas något som hindrar den tredje ringen från att glida ut, vilket vanligtvis är någon form av gummipropp.

Din elev måste också testa munstycket och se till att det passar bra. Det finns munstycken i olika storlekar, och därför måste du se till att du har ett som passar ordentligt i din elevs mun. Detta är ett stycke som är mycket lätt att byta ut, så se till att du gör det.

Slutsats

Som du kan se finns det många olika aspekter på trumpeten som du måste vara uppmärksam på när du skaffar den första trumpeten till din elev. Dessa idéer gäller både för trumpeter som du hyr eller köper, så oavsett vilken väg du väljer måste du se till att du har rätt trumpet till din elev. Att ta sig tid att se till att alla aspekter av trumpeten fungerar är avgörande för att din elev ska lyckas med trumpeten. Lycka till med att hitta rätt trumpet för din elev, och förhoppningsvis kommer det att leda till att de kommer att njuta av detta instrument resten av livet!

Vikten av att välja den bästa trumpeten för din förstagångsspelare

Det finns många olika delar som utgör trumpeten, och alla bidrar till det ljuvliga ljudet som du hör när du spelar på den.

Munstycke – Det här är den del som kan justeras mest, och det är också en del som kan variera i storlek. När din förstagångsspelare behöver en trumpet är munstycket något som du måste ägna några minuter åt för att se till att det passar ordentligt i munnen. Om det inte passar ordentligt kommer trumpeten inte att ha det rätta luftflödet som behövs för att göra de önskade tonerna.

Munstycket kan tillverkas av några olika material, bland annat gul mässing, omvänt blyrör och röd mässing. För en nybörjare är röd mässing att föredra eftersom det kräver mindre underhåll samtidigt som det korroderar mindre på grund av överdriven saliv. De andra två är mer känsliga för korrosion och kräver också större mängder underhåll.

Munstycke – detta är det rör som leder direkt från munstycket till resten av trumpeten. De tre materialen för munröret är exakt samma som för munstycket, och i likhet med munstycket bör du välja det röda mässingsmaterialet.

Ventiler – Det finns tre huvudsakliga material som ventilerna vanligtvis tillverkas av. De ger olika tryck och ger din trumpet ett annat ljud. I de flesta studenttrumpeter hittar du ventiler som är tillverkade av ett förnicklat material. Detta är önskvärt för förstagångsspelare eftersom materialet kommer att hålla länge, även om det inte rengörs så ofta. Nickel är också mycket hållbart, så om trumpeten någon gång tappas eller lämnas utanför fodralet och något faller på den, bör den ha en hyfsad chans att förbli intakt.

Det andra materialet som oftast används av dem som har trumpeter i mellanstadieklassen eller högre är ett Monel-material. Detta material är lite mindre lätt och är mjukare att spela, vilket är bra för dem som vet exakt vilket tryck som behövs för att göra en viss ton.

Det sista materialet som används för ventilerna är ett rostfritt stål. Var bara medveten om att både Monel- och rostfritt stålmaterialet behöver mer underhåll för att hålla samma spelnivå under sin livstid.

Klockan – Det finns två olika faktorer att ta hänsyn till när det gäller klockan, vilket är både materialet som den är tillverkad av samt hur de är tillverkade.

När det gäller material är de olika typerna bland annat gul mässing, rosé mässing och sliver. Gul mässing är det material som återfinns i de flesta studenttrumpeter, eftersom det är den billigaste men ändå hållbara produkten. Ett material av röd mässing gör att din trumpet får en lägre och varmare ton i tonerna. Silvermaterial finns normalt bara i trumpeter av högre kvalitet, eftersom det är av högre kvalitet, men det är också mindre hållbart och kräver mer underhåll.

Om vi går över till hur klockan är tillverkad, är den bästa typen av klockan en som är tillverkad i ett stycke. Systemet med ett stycke gör att ljudet kan röra sig flytande genom hela trumpeten utan störningar. De flesta trumpetelever eller förstagångstrumpetare har en trumpet som är tillverkad av två olika delar som vanligtvis är svetsade ihop. Även om du fortfarande får ett bra ljud av detta, är vibrationerna inte lika jämna som ett system i ett stycke, vilket gör att ljudet blir annorlunda.

Trumpets finish – Slutligen, hur trumpeten ser ut påverkar inte riktigt ljudet eller prestandan, men kommer att vara avgörande för hur länge trumpeten kommer att hålla. Det finns många olika utseenden som en trumpet kan ha, och de vanligaste är en mässingsyta eller en klarlackerad yta. Det finns även en silverplåtsfinish, som faktiskt vibrerar lite mer jämfört med andra material, och som finns på trumpeter i högre prisklasser.

Typer av trumpeter

Detta är mer för dig att veta än något annat, så vi kommer inte att ägna mycket tid åt att titta på dessa. Den vanligaste typen av trumpet är BB-trumpet. Den här trumpetmodellen finns för alla tre typer av trumpeter (student-, mellan- och proffstrumpeter). Det finns också en BB-trumpet tillgänglig för marschorkester, så du kan enkelt gå över till denna modell om din trumpetare går med i ett marschorkester längre fram.

De andra typerna av trumpeter som finns tillgängliga är bland annat en C-trumpet, bastrumpet, en piccolotrumpet, en E-trumpet, tillsammans med några andra. Dessa andra trumpeter är mer specialtrumpeter och bör endast undersökas när BB-trumpeten har behärskats.

När du funderar på att skaffa din elev sin första trumpet finns det en rad olika aspekter att titta på. Det är inget fel att satsa på den mest grundläggande nivån av alla funktioner och sedan börja bygga upp trumpeten därifrån. Detta gäller särskilt om du köper i stället för att hyra, eftersom alla komponenter i trumpeten enkelt kan bytas ut av ett proffs. Grattis till att du tar nästa steg för att hitta rätt trumpet för din förstagångsspelare och vi hoppas att detta är ett beslut som leder till en livslång tillfredsställelse.

Beslutstid

En trumpet bör aldrig väljas enbart på grundval av pris, utseende eller märke. Att hitta rätt trumpet för nybörjare kräver att man tar hänsyn till flera faktorer, och om man väljer den bästa studenttrumpeten blir det mycket troligare att man ägnar sig åt att spela längre fram och förbättrar färdighetsutvecklingen.

Som de kanske inte alltid är tillverkade enligt de högsta standarderna har studenttrumpeterna en plats och ett syfte precis som de andra klasserna. När de fortfarande befinner sig på nybörjarnivå finns det färre alternativ för personligt uttryck.

Troligtvis finns det fortfarande många kvalitetsmärken som du kan välja mellan, och många amatörtrumpeter kan fortfarande passa enskilda spelares förutsättningar även om de är instrument på nybörjarnivå. Även om en viss modell passar en spelare är det inte säkert att den kommer att vara det bästa valet även för andra elever.

Studenttrumpeter fungerar bra i början, men de kommer så småningom att hindra elevens förmåga att växa som spelare. Om eleven vill utvecklas till högre nivåer, se till att det finns ett visst engagemang för att spela trumpet. Annars kommer investeringarna i pengar, tid och att leta efter rätt avancerad modell att vara förgäves.

TrumpetHub.com deltar i Amazon Services LLC Associates Program, ett program för affilierad reklam. Länkar som är markerade med en asterisk (*) är affiliatelänkar. Om du köper en produkt via en affiliatelänk får vi en liten provision utan extra kostnad för dig. Detta hjälper oss att tjäna en inkomst på det kostnadsfria innehåll som vi tillhandahåller dig. Tack för ditt stöd!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.